Inscripcions i informació: Miquel Millan
LA BOTIFARRA
A l'hora de jugar, les parelles se situen de forma alterna, de manera que cada jugador quedi davant del seu company. Es reparteixen les 48 cartes de 4 en 4 i una persona cantarà o escollirà quin pal (bastos, oros, copes o espases) serà el guanyador de la partida. També es pot escollir cantar botifarra –no hi ha pal guanyador, tots valen igual i es doblen els punts de la partida– o delegar, fer que esculli el company. La mecànica del joc és una mica complexa, però en trets generals es pot dir que consisteix a superar sempre la carta del contrari, tirant el mateix pal i si no se'n té, el pal guanyador (trumfo).
Per tant, cal escollir el pal guanyador segons el nombre de cartes que es tingui del mateix pal i el seu valor (la manilla, el 9, val 5 punts; l'as, l'1, val 4 punts; el rei, el 12, val 3 punts; el cavall, l'11, val 2 punts, i la sota, el 10, val 1 punt. Cada mà guanyadora val 1 punt). Un cop s'ha escollit el trumfo, la parella contrària pot contrar –els punts de la partida valdran per dos–. Al seu torn, l'altra parella pot recontrar –valdran per quatre–, i finalment, la primera parella pot dir Sant Vicenç –els punts totals de la partida valdran per vuit.
La final del campionat de la Botifarra. Guanyadors: Àngel Cobarsi i Paco Millan.
Per tant, cal escollir el pal guanyador segons el nombre de cartes que es tingui del mateix pal i el seu valor (la manilla, el 9, val 5 punts; l'as, l'1, val 4 punts; el rei, el 12, val 3 punts; el cavall, l'11, val 2 punts, i la sota, el 10, val 1 punt. Cada mà guanyadora val 1 punt). Un cop s'ha escollit el trumfo, la parella contrària pot contrar –els punts de la partida valdran per dos–. Al seu torn, l'altra parella pot recontrar –valdran per quatre–, i finalment, la primera parella pot dir Sant Vicenç –els punts totals de la partida valdran per vuit.
La final del campionat de la Botifarra. Guanyadors: Àngel Cobarsi i Paco Millan.
GLOSSARI ESSENCIAL
Arrastrar
Tirar trumfo per obligar els altres a tirar-ne.
As
És l'1 i val 4 punts.
Cantar
Escollir el coll o pal guanyador de cada partida.
Carregar
Tirar cartes bones.
Coll
També dit pal, segons la zona, símbol que permet de vincular cada carta a una de les diferents sèries bàsiques.
Contrar
Doblar.
Delegar
Cedir al company el compromís de decidir el trumfo.
Destrumfar
Fer que els altres quedin sense cap trumfo.
Empassar-se una carta
Guardar-se una carta bona i matar amb una altra de més petita.
Fallar
Falta d'un pal.
Ferm
Ningú et pot matar.
Manilla
El 9 i val 5 punts.
Recontrar
Redoblar.
Santvicenç
Contraaposta de l'òctuple dels punts en joc.
Semifallo
Tenir una sola carta d'un coll.
Trumfo
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada